SANTRI PUNYA BANYAK CERITA

Setiap Usaha Pasti Menghasilkan Sesuatu

     Carilah nikmat dalam kesedihan anda, karena tidak ada yang kekal di dunia ini, termasuk kesedihan itu sendiri.

     Berikut ini adalah sepucuk surat dari seorang anak perempuan yang maru menjadi istri kepada ibunya selepas melalui bulan madu dengan suaminya:

     " Mak, sesudah melalui bulan madu, hari ini aku pulang ke rumah kami yang sederhana yang sudah disediakan oleh suamiku. Alangkah bertuanya aku kalau mak boleh tinggal dekat denganku, supaya aku dapat bercerita tentang pengalaman hidupku yang baru bersama suamiku.

     "Sesungguhnya suamiku lelaki yang baik. Dia mencintai aku dan aku pun mencintainya. Aku mlakukan apa sahaja yang aku mampu untuk membuat suamiku bahagia. Yakinlah, mak, aku mengikut semua nasehat dan didikan yang mak berikan kepadaku. Aku sentiasa ingat setiap kalimat dan huruf yang mak katakan dan bisikan di telingaku ketika mak mendakap dan memeluk aku pada hari pernikahanku.

      Aku memandang hidup sebagai mak memandangnya. Mak adalah teladan agung bagiku. Aku tidak bercita-cita melakukan sesuatu kecuali melakukan apa yang mak lakukan terhadap ayahku yang baik dan terhadap kami, anak-anak mak. Mak telah memberi semua cinta dan kasih sayangmu kepada kami. Mak telah mengajarkan kepada kami makna kehidupan dan bagaimana menjalaninya. Mak telah menanamkan benih-benih cinta di hati kami.

      "Aku mendengar pintu diketuk orang. Itu pasti suamiku. Sesungguhnya dia ingin mebaca isi suratku untukmu. Dia ingin mengetahui apa yang aku tulis untuk mak. Dia ingin menemaniku menikmati detik-detik indah yang aku lalui dengan jiwa dan fikiranku bersamamu. Dia memintaku untuk memberi penaku dan beranjak dari tempat dudukku supaya ia boleh menulis surat untukmu. Salam buat mak, ayah, dan saudara-saudaraku. Hingga berjumpa di lain waktu."

      Walaupun senyuman itu mudah dan tidak menyusahkan, tetapi ia sangat banyak kebaikannya.

      "Oh Tuhanku, terimalah ( amal ) kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui."




( terapi mengatasi kebosanan )

Jangan lupa komentarnya sobat