SANTRI PUNYA BANYAK CERITA

Kesabaran Senjata Yang Luar Biasa

      Bersabarlah menghadapi pahit mahung dunia, karena sabar itu akan mewariskan kebijaksanaan.

      Ummu ar-Rabi' binti al-Bara', ibuHarithah bin Suraqah yang wafat pada perang Badar, mnceritakan bahwa ia  ( Ummu ar-Rabi' ) menemui Nabi s.a.w. untuk bertanya tentang anaknya yang telah mati syahid, dan ini ia lakukan hanya untuk menenangkan hatinya: "Ya Rasululla, beritahulah aku tentang keadaan anakku, Haritha. Jika dia ada di syurga, maka aku akan bersabar. Tetapi, jika ia berada di tempat lain, maka aku akan menangis sekuat-kuatnya. Nabi s.a.w. bersabda: Wahai Ummu Haritha, di syurga terdapat banyak taman, dan anakmu berada di tempat Firdaus yang paling tinggi.

      Kematian anak merupakan satu ujian yang luar biasa bagi seorang ibu, ia mampu mengoyak hati dan menggetarkan dada. Wanita itu berkata kepada Rasulullah s.a.w. bahwa jika anaknya di syurga, maka dia akan dapat berjumpa semulah dengannya jika diizinkan Allah.

      Kesabaran Ummu Haritha berpisah dengan anaknya telah menjadi sebab Allah mengangkat derajatnya dan darjat anaknya di syurga. Jika anak tidak di syurga, maka hal itu akan membuatnya menangis sejadi-jadinya karena berpisah dengan anak yang dikasihinya. Inilah yang mampu dia lakukan dan kesabarannya itu sangat agung. Sesungguhnya dia seorang ibu yang kehilangan anaknya, yang penyayang, yang sabar dan ikhlas.
        
      Wanita bak matahari yang tidak perna terbenam.

( terapi mengatasi kebosanan )

Jangan lupa komentarnya sobat